onsdag 18 januari 2017

Berättelser med hjälp av sagomattan och leksaker

Denna termin ska vi bland annat arbeta med att skriva berättelser. Vi arbetar som vanligt enligt genrepedagogiken och började därför att fundera kring hur en berättelse är uppbyggd. Till vår hjälp hade vi filmerna om sagomattan. Vi har tittat på en film och därefter fick barnen lyssna till kortare berättelser och fundera kring vilka huvudpersonerna var, vilket som var problemet, hjälparen, lösningen och slutet. Genom att använda oss av bilder från böckerna blev det bra diskussioner.


Idag har vi repeterat vad som finns med i berättelser och återberättat en av dem, "Filip i fara". (Då tränade vi oss samtidigt på läsfixaren Cowboyen som sammanfattar innehållet.) Efter detta hittade vi gemensamt på en berättelse. Det blev roliga berättelser om elefanter som försökte klättra i träd men ramlade och fick huvudskakning och om en drake som hade en fruktansvärd klåda som blev bättre när han kletade in sig med isglass. Därefter var det dags för eleverna att parvis hitta på egna berättelser. Till sin hjälp hade de papper med de fem stegen samt väskor med leksaker.






Efter att tillsammans ha övat på att muntligt berätta sin historia gick vi runt och lyssnade på varandras. På så sätt fick vi ta del av allas spännande och roliga berättelser samtidigt som vi repeterade de fem stegen (huvudperson, problem, hjälpare, lösning och slut.) Härligt att få höra berättelser där huvudpersonen är en tvål eller en ko och hjälparen är en magisk snäcka. 



Barnen har haft som önskemål att jag lägger filmen som vi sett bland länkarna. Lägger även till en annan film som vi ännu inte sett. Ta gärna en titt tillsammans med barnen så får ni mer inblick i vad vi menar med de fem stegen/ingredienserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar